Általánosan
 
Felhasználás
 
Olajok
 
Receptek
 
Egészség linkek
 
Gyerekeim munkái
 
Látogasd meg!
 
Szavazások
Lezárt szavazások
 
Szavazásokról
 
Klimax

Klimax vagy menopausa

 

Általában a menopausáról vagy (ismertebb elnevezése) a klimaxról

A Menopausa görög eredetű szó (pausa: vég), ami egyrészt az utolsó méhűri vérzésre utal, mely után egy évig - de legalább 6 hónapig - újabb vérzés nem jelentkezik. Átlagosan 48-52 év között várható.

De korban nagyon nagy szórást mutatnak a nők. Találkoztam már olyannal, aki 30-as évei elején el kezdte produkálni a klimax tüneteit és 35-36 éves korára a menstruációja is elmaradt. De találkoztam olyannal, mikor 56 évesen minden probléma nélkül, egyik hónapról a másikra, maradt el a vérzése.

Statisztikák szerint a nők 75%-a vannak vegetatív tünetei, 25%-a nem észleli, a vérzés fokozatosan vagy egyik napról a másikra marad el, s nem jelentkeznek a fizikai és pszichés jelei sem.

A menopausalis tünetek megélését befolyásolhatják társadalmi-szociális tényezők. Az indiaiak, az arab és afrikai népek csak a vérzés megszűntéről számolnak be, más tüneteket nem tapasztalnak és megváltozott helyzetet nem krízisként élik meg, hanem a társadalmi megbecsülés új állomásának tekintik. A nyugati típusú társadalmakban a nők egy része úgy érzi, hogy ahol a fiatalság az érték, ott a változókor fenyegetést jelent.

A női hormonok termelődésének leálltát mindenki megérzi. Ki így, ki úgy. De azért nagy általánosságban senki nem érzi jól magát a bőrében.

Tünetek

- A szabályos ciklus felborul, rövidül vagy meghosszabbodik, bő, hosszan tartó vérzések jelentkeznek vagy éppen néhány hónapos vérzéshiány után újraindulnak.

- A leggyakoribb panasz a hőhullámok, főként az éjszakai verejtékezés.

- Gyakori szívdobogásérzés.

- Pszichés tünetek: alvászavar, amitől a kialvatlanság fáradékonyságot és teljesítmény csökkenést, ez feszültséget, szorongást, hangulatingadozást, fejfájást okozhat. A menopausát kísérhetik koncentrációs zavarok, memóriazavar, az önbizalom elvesztése vagy a nemi aktivitás és a libidó csökkenése.

- A kötőszövet változása folytán jelentkezhetnek izületi, kisízületi fájdalmak, és a bőr alatti kötőszövet rugalmasságának csökkenése.

- Az ösztrogén színt lecsökkenése miatt megszűnik az a védettség, amit fiatalabb korban ad a nőknek a szív- és érrendszeri betegségek ellen.

- Az ösztrogén hiánya elősegíti a csontritkulást is.

A tüneteket a mai orvostudomány sokszor gyógyszeresen, hormonkészítményekkel próbálja csökkenteni. Elismerem, ha már a panaszok nagyon erősek, akkor a gyors megszüntetéshez alkalmasak, de nem kellene mindenkinek gondolkodás nélkül adni.

Én azt tartom, hogy egy nőnek érdemes felkészülni az életének erre a korszakára is. Ma már tudatosan, tervezetten vállalunk gyereket, akkor mért ne készülhetnénk a klimaxra is.
Kísérjük figyelemmel magunkat, a változásokat és éljük át az átmenetet örömmel, megnyugvással. A régi megszűnése egy újjal való gazdagodás lehetőségét adja nekünk.

Negyven éves korára általában a nők többségének már megszülettek a gyerekei. Tulajdonképpen nőisségének arra a részére, hogy szervezete havonta felkészül a terhesség lehetőségére, már nincs szüksége. A havi vérzés elmaradása már a komfort érzetünk javulását okozhatná, főleg azoknál, akiknek a menstruálás nem volt könnyű lefolyású. Ne tekintsük úgy erre, mint ha valamit elveszítenénk, hanem csak már egy nem szükséges elmaradására.

Ebben a korban, 40 fölött is, annyi szép lehet az életünkben. A gyerekeink már nagyobbak, önállóak, a mi szabadságunk is nagyobb. Általában megteremtettük anyagi, társadalmi egzisztenciánkat. Természetesen ennek a kornak is megvannak a feladatai, gyerekeink taníttatása, támogatása, az unokák megszületése, de már többet törődhetünk magunkkal is.
Akik párkapcsolatban élnek, megint több időt, figyelmet adhatnak egymásnak.

Amúgy is figyelnünk kell(ene) életünk folyamán az egészségünkre, tegyük úgy, hogy elkerüljük a klimax mellékhatásait is.

A hormonháztartás felborulását, az ösztrogén színt hírtelen lecsökkenését és ehhez kapcsolódó tüneteket megelőzhetjük, csökkenthetjük, ha az életmódunkat tudatosan, egészségesen vezetjük.

Étkezésünkre amúgy is figyelnünk kell(ene). A kor előre haladtával az anyagcsere lelassul, szervezetünknek kevesebb energiára, tápanyagra van szüksége, ami azt jelenti, hogy egyre kevesebbet kell(ene) ennünk. Ez egy lassú folyamat, de aki ezt nem veszi figyelembe, annak pár év alatt több kilóval is nőhet a testsúlya.
Sok gyümölcsöt, zöldséget kell(ene) fogyasztani, amik kevesebb kalóriát tartalmaznak és olyan anyagokat, amik egészségesen tartják az érrendszerünket, szívünket. Pl. "k"-betűs zöldségek (káposzta, karlábé, karfiol, stb.) olyan vegyületet tartalmaznak, amik bontják a vérben a zsírokat és a koleszterint.
Amire fokozottan szükségünk is van a klimax idejétől kezdve, mert az ösztrogén eddig ebben segítet, de annak a szintje egyre csökken, sőt előbb-utóbb meg is szűnik szervezetünkben, amivel megszűnik jótékony hatása is.

Ma már sok kismamától hallom, hogy a terhesség alatt tornára járnak, felkészülnek vele a szülésre. A tornát, a mozgást, mint jó szokást, meg lehetne tartani szülés után is.
Egy: a mozgás segíti a testsúlyunk megtartását, ha valaki fogyni szeretne, ahhoz is szükség van mozgásra.
Kettő: az ösztrogén hiány növeli a csontritkulás kockázatát. A megelőzését segíti fokozott testmozgás.

A csontritkulásnál maradva.

Akinek a családjában előfordul, az fokozottan figyeljen már fiatalabb korától a megelőzésére.
Bizonyos betegségek (pl. a pajzsmirigy túlműködés), bizonyos gyógyszerek alkalmazása (pl. a szteroidok, pajzsmirigyhormonok, illetve egyéb egyes rosszindulatú daganatok kezelésében használatos szerek) növelik a kockázatát.
Krónikus vesebetegség és cukorbetegség mellett gyakrabban fordul elő szövődményként.

Nőknél a változókor után ajánlatos szűrő jelleggel elvégezni csontvizsgálatot.

A megelőzésére, kialakulásának lelassítására jó a mozgás. Vannak speciálisan erre jó tornák, érdemes könyvet vagy videófilmet beszerezni ezzel kapcsolatban és rendszeresen végezni a gyakorlatokat.

A dohányzás, a túlzott alkoholfogyasztás kerülése, mert a kockázatot növelik.

A kalciumszegény táplálkozás szintén rizikótényező. Érdemes természetes formában bevinni kalciumot, foszfort a szervezetünkbe. Legjobb kalciumforrás szerintem a tej és a tejtermékek. Igaz, mostanában megkongatták a harangot a tehéntej fölött, hogy káros az emberre. Természetesen vannak, akik emésztőrendszere nem tudja lebontani, főleg a B-vércsoportúakra jellemző, és az ő szervezetük jelezni is fogja, ők azok, akik nem is szeretik a tejet. De aki gyerekkora óta panaszmentesen fogyasztja a tejet, annak a szervezete fel tudja dolgozni, az fogyassza nyugodtan - szerintem.

Ha tudatosan készülünk a klimaxra, akkor gyógynövényekkel és illóolajokkal egyenletesebbé tehetjük a hormonháztartásunk változását.

A cickafarkfű tartalmaz növényi ösztrogént, ami jó hatással van a hormonháztartás egyensúlyban tartására, a változás harmonizálására. Magában is alkalmazható, de én szoktam hozzá rakni citromfüvet.

Használata:
1 evőkanál cickafarkfüvet és 1 csapott kávéskanál citromfüvet leforrázni 3-4 dl vízzel, lefedve hagyni 15 percet állni. Natúr vagy mézzel ízesítve (cukorral tilos!!!!) este, lefekvés előtt megiszogatni. (Ha keserűnek találja valaki, akkor több vizet használjon a forrázáshoz, csak akkor hagyjon belőle reggelre is, ne hogy sokat igyon és felébressze éjszaka.) 3-4 hétig lehet inni, utána 1-2 hét szünetet kell tartani.

Figyelem!!!!

Aki hormonkészítményt szed (a fogamzásgátló is az!!!) vagy bármilyen daganatos betegsége van, az ne igya cickafarkfű teát, mert olyankor nem alkalmazható.
Azoknak a következő gyógynövény keveréket ajánlom, de mindenki másnak is, például felváltva a cickafarkfűvel.

Keverj össze 10 evőkanál bazsalikom, 6 evőkanál benedekfű, 4 evőkanál citromfű, 10 evőkanál csalán, 4 evőkanál ezerjófű, 10 evőkanál kamilla, 6 evőkanál körömvirág teafüvet. Egy zárható edényben keverd össze alaposan, esténként 1 evőkanálnyit forrázz le belőle 3 dl vízzel és lefekvés előtt fél órával iszogasd meg. Mézzel ezt is ízesítheted, ha akarod. (Hat az immunrendszerre, erősíti a szervezetet, segíti a regenerációt és hűtő hatással van a testre, ez jó hatású a hőhullámok ellen is.)

Fürdőt is készíthetünk belőle. 1 liter vízzel forrázz le 4-5 evőkanál füvet, 15-20 percig hagyd ázni, öntsd bele (leszűrve) a fürdővizedbe. Lazíts benne 10-15 percet. Tehetsz bele tejben feloldva, szabadon választva a következő illóolajak közül is: levendula, kakukkfű, muskotályzsálya, szantál, geránium, összesen 20-30 cseppet.

Ezeket az olajokat használhatod masszázskrémekbe is, de ahhoz legjobban a muskotályzsályát és a gerániumot ajánlom. Pl. testápolódból tegyél a tenyeredbe egy diónyit, 1-1 csepp olajat, a tenyereid összedörzsölésével keverd össze és kend be vele a hasad, derekad, csípőd, combjaidat, meg ahova jut még. Az illóolajok a bőrön át felszívódva hatnak az immun- és hormonrendszerre.

Én időnként használok egy lemosót, jó hatással van a hormonháztartásra, így használva frissíti a petefészket és a mellékvesét.
Jól kimosott, sötét orvosságosüvegbe teszek 1 dl szénsavmentes ásványvizet vagy felforralt és lehűtött vizet. Teszek hozzá 1 csepp levendulát, 1 csepp muskotályzsályát, alaposan összerázom és minden használatkor is. Reggel-este egy vattadarabbal áttörlöm a hüvelyem környékét. (Mellékhatása, hogy a gombásfertőzéseket is kezeli.)

Ezek használatával elérhetjük, hogy szinte tünetmentesen élhetjük át a klimax éveit.

A menopausa kellemetlen tünete a hőhullám és a túlzott izzadás.

A hőhullám és izzadás ellen jó hatású a zsálya tea. Kimondottan a klimaxos izzadásra jó, pl. a sportolás, túlsúly, stb. okozta izzadásnál nem is annyira hat.
Egy keserű ízű tea, érdemes az adagot betartani, jól elkészítve iható. 3 dl forrásban lévő vízbe 1 teáskanálnyi teafüvet dobni és 5 percig főzni, akkor elillan belőle egy tujon nevű anyag, ami a keserű. Fogyasztása után 3 órán belül hat és elvileg 3 naponta elég inni. A gyógynövény-teáknál én azt tartom, hogy tilos ízesíteni, főleg cukorral, de ennél a problémánál a mézzel ízesítést ajánlom, mert annak nyugtató hatása is van.

Bőrápolás

Sajnos a kor előre haladtával bőrünk szárazabbá válik, veszít rugalmasságából. Ennek lelassítására nagyon jó a geránium olaj. Én évek óta használom a krémeimbe. A bőrtípusomnak megfelelő arckrémet veszek, egy pár kanálnyit kiveszek belőle egy másik tégelybe és beleteszek 1-2 csepp geránium olajat. Szerintem csodákat tesz. Testápolóba is használom, de abba teszek mellé 4-5 csepp levendula olajat, mert az hat az izmokra, izületekre is és már érdemes "olajozni" azokat is.
A geránium helyett-mellett nagyon jó a rózsaolaj, csak kissé drága, én is csak ritkán szánom rá magam, de nagyon megéri. Csodás a hatása tesre-lélekre és az illatával nem vetekszik semmi.

 

 

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Egyéb
 
Csomagok
 
Vásárlás
 
Mire? Mit?
 
Beszélgessünk!